Powrót do

Galeria zdjęć:

Pełen ekran
Centralna Kolej Transandyjska, Peru
Fot.: Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA, Wikipedia.org; licencja: Creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/
Slajd: 3/5
 Great Southern Rail, Australia Rocky Mountaineer, Kanada Centralna Kolej Transandyjska, Peru Glacier Express, Szwajcaria Eastern and Oriental Express, Singapur, Malezja, Tajlandia

Zobacz więcej miniatur

Centralna Kolej Transandyjska, Peru

3. Centralna Kolej Transandyjska, Peru

Ferrocarril Central del Perú to druga najwyżej położona trasa kolejowa na świecie. To także jeden z największych cudów XIX-wiecznej techniki, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego. Połączyła stolicę kraju Limę z Huancayo w środkowym Peru. Trasa rozpoczyna się nad oceanem, w porcie Callao, po czym rozklekotany i zdezelowany pociąg pnie się coraz wyżej, by osiągnąć w końcu zawrotną wysokość 4818 m n.p.m., na której pokonuje przełęcz Ticlio i przedostaje się na drugą stronę gór. Podróż kończy w Huancayo na wysokości 3260 m n.p.m. Kolej powstała głównie po to, by wygodnie przewozić materiały wydobyte ze złóż w andyjskich kopalniach prosto do stolicy kraju. Obecnie również funkcjonuje głównie jako kolej towarowa.

Ruch osobowy, a w zasadzie turystyczny, odbywa się niestety bardzo nieregularnie i sporadycznie. Chętnych na podróże jest jednak bardzo wielu, niektórzy próbują nawet nie do końca legalnych wycieczek w lokomotywach pociągów towarowych. Będąc w Limie, warto zatem zawitać na dworzec Kolei Transandyjskiej i sprawdzić, czy akurat nie będziemy szczęśliwcami, którym uda się wybrać na tę jedyną w swoim rodzaju podniebną podróż pociągiem.

Fot. Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA, Wikipedia.org; licencja: Creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

Tweetnij