POLSKA

Jak przygotować się do wycieczki samochodowej?

Warszawa. Stadion Narodowy

fot.: Błażej Żuławski

Warszawa. Stadion Narodowy
Miłośników powakacyjnych zagranicznych wypadów chcemy namówić na zmianę planów. W myśl przysłowia "cudze chwalicie, swego nie znacie", proponujemy wycieczkę samochodem w Polsce. Zobaczcie, jak się do niej przygotować dbając o bezpieczeństwo.

Benzyna drożeje, a loty tanieją, czemu więć wyruszać w trasę samochodową?

Może nie jest to do końca zachęcający ekonomiczny klimat do podróżowania samochodem - szczególnie ze względu na to, że z powodu Euro 2012 pół naszego kraju rozjechały koparki, jednak jest parę miejsc, które warto odwiedzić, odtwarzając klimat podróży naszych rodziców, maluchem zapakowanym po dach, lub (dla tych urodzonych przed 1979 rokiem) np. tworząc swój własny film drogi. Polską wersję "Znikającego punktu" - dla samotników, "Konwoju" - dla bardziej towarzyskich, lub "Mistrza Kierownicy" - dla tych z poczuciem humoru i... wąsami.Tak czy inaczej, sądząc po korkach na drogach, spora część społeczeństwa, tak samo jak i autor tego poradnika, ciągle uważa samochód za podstawowy środek transportu. Niektórym nawet prowadzenie go sprawia niejaką przyjemność, pod warunkiem, że nie wejdą w kolizję (dosłownie) z prawem. Do nich właśnie adresowany jest ten krótki poradnik.

NA TEMAT:

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Przed wyruszeniem w jakąkolwiek trasę samochodem swoim czy też pożyczonym, należy niczym pilot samolotu, który sprawdza czy np. nie ma wody w paliwie, upewnić się, czy spełnia on następujące kryteria bezpieczeństwa. Szczególnie jeśli mówimy nie tylko o podstawowym bezpieczeństwie, ale też o jakiejś przyjemności z jazdy.Po pierwsze (jeśli koła są dokręcone) sprawdzić należy ciśnienie w oponach i ich stan. To pierwsze ma być prawidłowe, w stosunku do obciążenia i prędkości, z jakimi planujemy podróżować (dane te powinny się znajdować we wnęce drzwi kierowcy). Po drugie olej w silniku. Najlepiej uzupełnić go na tyle, by na bagnecie wskazanie jak najbardziej zbliżone było do maksymalnego. Olej odpowiada nie tylko za smarowanie silnika, ale także chłodzenie go. Ponadto jeśli mamy zamiar z entuzjazmem "atakować" zakręty, zbyt mała ilość może przy przeciążeniach "odpłynąć", powodując szkody w silniku i powrót na lawecie. To samo dotyczy zbyt małej ilości płynu hamulcowego (chociaż w tym przypadku tylko na chwilę zaświeci się nam kontrolka, ale to i tak powód do zmartwień) i benzyny (jazda na rezerwie jest niewskazana dla pompy paliwowej). A ponadto należy stale używać zdrowego rozsądku, nie szarżować i spodziewać się, że za każdym ślepym zakrętem może czaić się zepsuty traktor czy autobus. Zbriefowani? To w drogę.

Polub nas na Facebooku!

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.