Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Kariera w sektorze turystycznym – praca na etacie czy własna firma?
Materiał sponsorowany, 21.04.2023
Czy warto pracować w sektorze turystycznym? Jakie możliwości daje pracownikom ta branża? Jakie wymagania trzeba spełnić i co oferują pracodawcy? Czy warto otworzyć własne biuro podróży? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.
Branża turystyczna – czy warto w niej rozwijać karierę?
Szeroko pojęta turystyka, dla wielu osób stanowi prawdziwą pasję - stąd praca w biurze podróży może wydawać się dla nich idealną możliwością dla jej rozwijania. Nie tylko obcują oni z tematyką bliską ich sercu, ale mogą również na tym uczciwie zarobić. Jak pokazują statystyki, biura podróży ostatnimi czasy przeżywają swój rozkwit, co z jednej strony zapewnia wiele ofert pracy dla osób poszukujących zatrudnienia w tej branży, a z drugiej – stabilność posady i wysokie zarobki dla tych, którzy piastują już w firmach określone stanowiska.
Choć mogłoby się wydawać, że galopująca ostatnimi czasy inflacja nie sprzyja podróżniczym planom, to rzeczywistość pokazuje, że jest zupełnie inaczej. Polacy, znudzeni i zniecierpliwieni szarą rzeczywistością, dodatkowo uprzykrzoną w ostatnich latach przez sytuację pandemiczną, tłumnie wybierają się na rozmaite wycieczki w poszukiwaniu wrażeń. Wsparcie dla polskich rodzin oferuje również rząd, emitując bony turystyczne, możliwe do wykorzystania na terenie całego kraju.
Pracę w biurze podróży charakteryzuje także przejrzysta ścieżka kariery i możliwość awansu nawet na wysokie stanowiska kierownicze. Zdobywając zatrudnienie w tego rodzaju branży, nabędziemy ponadto doświadczenie, niezbędne w sytuacji, w której mielibyśmy ochotę na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.
Oferta i wymagania pracodawców w branży turystycznej
Aby rozpocząć pracę w biurze podróży, zwykle nie trzeba spełniać szczególnie wygórowanych wymagań. Pod kątem formalnym wystarczającym będzie wykształcenie średnie, choć na pewno zrobimy dobre wrażenie na rekruterach, jeżeli będziemy posiadać wykształcenie branżowe (techniczne lub wyższe) lub chociażby kursy czy szkolenia, przygotowujące nas do pracy w sektorze.
Wśród innych wymogów wymienić należy znajomość języka angielskiego (przynajmniej w stopniu komunikatywnym) lub innego języka obcego. Niezbędna będzie także umiejętność obsługi komputera, a perspektywy awansu zwiększą się dla osób, które posiadają prawo jazdy kat. B. Nie wolno naturalnie zapominać o kompetencjach miękkich – komunikatywność, poczucie humoru, zdolności negocjacyjne, umiejętność logicznego myślenia czy zrozumiałego artykułowania myśli, oraz oczywiście zaangażowanie w powierzone obowiązki, to kluczowe cechy dobrego pracownika.
Pracodawcy oferują osobom zatrudnionym przede wszystkim stabilne zatrudnienie i wysokie wynagrodzenie, wraz z atrakcyjnym systemem premiowym. Umowa o pracę to branżowy standard. W ramach benefitów pozapłacowych oferuje się przede wszystkim prywatną opiekę medyczną czy paczki świąteczne – ale to oczywiście nie wszystko.
Warto w tym miejscu podkreślić, że pracodawcy dbają o work-life balance pracowników w sposób właściwy dla branży, w której działają. Oprócz wyżej wzmiankowanych nagród, pracodawcy z sektora turystycznego często oferują swoim pracownikom bony na wycieczki, które ich firma organizuje. Stąd możemy powiedzieć, że praca w biurze podróży to nie lada gratka dla wszystkich miłośników szeroko rozumianej turystyki.
Własne biuro podróży – czy to się opłaca? O czym pamiętać?
Założenie własnego biura podróży to nie tylko spora inwestycja finansowa, ale również wymagające przedsięwzięcie logistyczne. W pierwszej kolejności będziesz musiał wziąć pod uwagę szereg elementów, związanych z podjęciem współpracy z przewoźnikami i lokalnymi hotelami, co już na wstępie może rodzić pewne koszty, nie mówiąc nawet o kwestiach tak podstawowych, jak kupno (bądź wynajem) biura i jego wyposażenie, czy opłacenie pracowników.
Równie istotna w przypadku takich negocjacji będzie komunikacja wewnętrzna w firmie. Jeżeli wdrożysz odpowiednie mechanizmy, to praca całego przedsiębiorstwa będzie dużo bardziej efektywna, a więc i mniej kosztowna. Jeżeli więc chodzi o zakres umiejętności niezbędnych dla otwarcia własnego biznesu w opisywanym sektorze, to podstawę stanowić będą wysoko rozwinięte zdolności menadżerskie.
Zaraz na drugim miejscu z kolei znajdzie się znajomość języków obcych – zdecydowanie najistotniejszy będzie język angielski, ale jeżeli znasz jeszcze inne (na przykład hiszpański), to tym lepiej dla Ciebie – otwierasz sobie wówczas drzwi na znacznie szersze perspektywy rozwoju. Ostatecznie musisz zadbać o dobry marketing – dlaczego to właśnie z Twoich usług klient miałby skorzystać? Dopiero gdy zadbasz o „odhaczenie” z listy powyższych niuansów, możesz zastanowić się nad pozyskaniem kapitału startowego.
Materiał sponsorowany
Polub nas na Facebooku!
Zobacz również:
- Portal HappyDay.pl zawiesił działalność
- Targi Podróże: Atrakcje dla najmłodszych
- Jeżeli biuro podróży upadnie, turyści wrócą na własny koszt. Chyba że są z...
- Chińscy turyści wybierają Polskę. Rekord przyjazdów pobity
- Z jakim biurem podróży jechać na wakacje? Ranking 2015
- Turyści odwołują wakacje z powodu... literówki w nazwie państwa!