POLSKA

Upadło polskie biuro podróży. Za granicą jest 69 klientów biura

Agnieszka Morawska, 10.09.2021

Co robić, gdy biuro podróży upadnie?

fot.: TheDigitalWay/Pixabay

Co robić, gdy biuro podróży upadnie?
Do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego wpłynął wniosek o niewypłacalności biura podróży Mouzenidis Travel. Na zagranicznych wycieczkach zorganizowanych przez tego touroperatora wciąż jest 69 osób.

Przedstawiciele Mouzenidis Travel przekazali, że poza granicami kraju przebywa aktualnie 69 klientów biura. Turyści odpoczywają w Grecji i Turcji, a touroperator zapewnia, że pobyt tych osób jest w pełni opłacony i turyści powinni wrócić do kraju od 10 do 15 września, zgodnie z planowanym terminem zakończenia swojego wyjazdu. Obecnie trwa uruchamianie gwarancji ubezpieczeniowej biura. „Jak wynika ze wstępnych ustaleń urzędu marszałkowskiego biuro posiada trzy gwarancje: M 515047 z dnia 16 listopada 2018 r., M 517079 z dnia 25 listopada 2019 r. i M 518961 z dnia 25 listopada 2020 r. Urząd marszałkowski jest w kontakcie z ubezpieczycielem – firmą Signal Iduna" – czytamy w komunikacie urzędników. Biuro poinformowało również, że zablokowało już sprzedaż imprez na kolejne miesiące. Ok. 250 osób, które wykupiły wycieczki, a z uwagi na upadek biura nie będą mogły ich zrealizować, będą miały możliwość odzyskiwania wpłat w ramach gwarancji ubezpieczeniowej" informuje urząd. Co robić, gdy biuro podróży upadnie?

DALSZA CZĘŚĆ TEKSTU POD QUIZEM

NA TEMAT:

Co robić, gdy biuro podróży upadnie?

Zgodnie z przepisami każdy organizator wycieczek powinien posiadać polisę lub gwarancję bankową zabezpieczającą klientów na wypadek bankructwa. W przypadku ogłoszenia upadłości fundusze uruchamiane są przez urząd marszałkowski właściwy dla siedziby touroperatora i – w pierwszej kolejności – wykorzystywane na sfinansowanie powrotu do kraju osób, które już rozpoczęły urlop. Z pozostałej części pokrywane są roszczenia wniesione w związku z niezrealizowanymi wyjazdami. Do niedawna bywało to problemem, bo masy upadłościowej na ten cel nie wystarczało. Pod koniec 2016 r. powstał Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – II filar zabezpieczeń przed niewypłacalnością biur podróży. Co miesiąc organizatorzy wycieczek są zobowiązani do odprowadzania na jego rzecz składek. Biuru, które tego nie zrobi, grozi wykreślenie z rejestru i zakaz sprzedaży wycieczek przez trzy lata. Środki zgromadzone w funduszu są uruchamiane, gdy te z polisy ubezpieczeniowej firmy zostaną wyczerpane.

Polub nas na Facebooku!

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.