Wasze wyprawy

Oświęcim to nie tylko Auschwitz

Zamek

fot.: Mariola

Na hasło Oświęcim – myślimy Auschwitz. A Oświęcim to nie tylko dawny obóz zagłady. Do Oświęcimia przyjechaliśmy z zamiarem spędzenia dwóch godzin a wyjechaliśmy po pięciu i jeszcze byłoby gdzie skierować kroki.
Rynek
Bulwar nad Sołą

Co widzieliśmy w Oświęcimiu:

Rynek
Oczywiście najpierw zajechaliśmy do rynku, który okazał się ładnym i pełnym życia miejscem. Otoczony kamienicami (najstarsze mają 200 lat), lokalami gastronomicznymi, udekorowany kwiatami i fontanną sprawiał, że chciało się tu być.

Muzeum w Ratuszu
W rynku znajduje się ratusz z niewielkim ale ciekawym, multimedialnym muzeum. Wystawa jest filią Muzeum Zamek otwartą niedawno, bo w lipcu 2018 roku. Budynek ratusza pochodzi z końca XIX wieku. Stary ratusz, który stał na środku rynku spłonął w wielkim pożarze w połowie XIX wieku – jego obrys wyeksponowano na płycie rynku.

W ratuszu oglądamy wystawę „W przestrzeniach historii. Dzieje miasta Oświęcimia.” Na wystawie wita nas oraz wprowadza w początki historii księstwa para książęca – Władysław i Eufrozyna. Filmiki, komentarze, ruchome makiety możemy obejrzeć w kilku miejscach muzeum, np. przesuwając suwak oglądamy stan obecny lub historyczny fragmentu rynku na przeciwko ratusza.

W 1929 r. spółka polsko-czeska otworzyła w Oświęcimiu fabrykę produkującą między innymi samochody osobowe Praga. Auta miały bardzo dobrą opinię, zakupili je m. in. Jan Kiepura (śpiewak), Wojciech Kossak (malarz). Zakład funkcjonował do wybuchu II-ej wojny światowej. Jeden z modeli możemy nie tylko obejrzeć z zewnątrz ale i wsiąść do niego oraz odbyć wirtualną przejażdżkę ulicami Oświęcimia (film na przedniej szybie).

Muzeum Zamek
Początki zabudowy na wzgórzu sięgają XI wieku. Siedzibę mieli tu kasztelanowie i książęta oświęcimscy. Zamek był kilkukrotnie spalony i odbudowywany. Lata świetności przypadają na XVI wiek, kiedy był miejscem przystanku w podróżywielu znamienitych gości jak król Kazimierz Jagiellończyk z żoną i synem, przyszła królowa Polski Bona Sforza, król Henryk Walezy.

Oglądamy wystawę prezentującą najważniejsze wydarzenia z historii miasta, walory architektoniczne, życie publiczne, przemysł oświęcimski, gdzie wysokie miejsce zajęły wytwórnie wyrobów alkoholowych produkowanych głównie przez żydowskich mieszkańców. Wchodzimy także na wieżę skąd oglądamy panoramę Oświęcimia i okolicy.

Muzeum i Centrum Żydowskie
W muzeum prezentowana jest wystawa o lokalnej społeczności żydowskiej głównie w formie zdjęć, dokumentów oraz wspomnień (multimedia) byłych żydowskich mieszkańców. Natomiast wyremontowana synagoga okazjonalnie służy jako miejsce modlitwy.

Z synagogi wychodzimy na niewielki taras z widokiem na zamek. Porośnięte bluszczem ściany stwarzają przyjemne miejsce na chwilę relaksu. Zrelaksować i napić się dobrej kawy możemy w przylegającej do tarasu Cafe Bergson.

Bulwary nad Sołą
Na koniec kierujemy się w stronę rzeki. Teren poniżej starówki jest przyjemnym miejscem na spacer wzdłuż Soły. Na szerokim bulwarze wśród okazałych drzew każdy znajdzie miejsce dla siebie.

Zbliżał się wieczór i musieliśmy zakończyć wędrówkę po mieście, które kojarzyło nam się głównie z tragedią II-ej wojny światowej. Może czas to zmienić i pokazać, że Oświęcim ma bogatą historię a także ciekawe miejsca do zwiedzenia i wypoczynku.