Aktualności

Marta Radzikowska, 4.08.2019

Mapa 3D Drogi Mlecznej

fot.: Uniwersytet Warszawski/YouTube/print screen

Mapa 3D Drogi Mlecznej
„Science”, „National Geographic", “The New York Times”, “BBC” czy “The Guardian” – cały świat zachwyca się mapą 3D Drogi Mlecznej stworzoną przez polskich astronomów.

Nasza Droga Mleczna jest bardziej kręta niż myśleliśmy. Skąd to wiemy? Dzięki mapie Drogi Mlecznej skonstruowanej w wymiarze 3D przez polskich naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Ten unikatowy – jeśli chodzi o wymiary – w skali światowej fotometryczny przegląd nieba to owoc polskiego projektu OGLE (The Optical Gravitational Lensing Experiment).

>> ZDJĘCIA mapy 3D Drogi Mlecznej <<

Aby stworzyć mapę astronomowie przebadali 2400 cefeid, czyli niezwykle jasnych (nawet 10 tys. razy jaśniejszych od Słońca!) gwiazd pulsujących. Badacze porównali jasność obserwowaną z jasnością rzeczywistą gwiazdy. Intensywność światła cefeid zmienia się regularnie, a ich okres pulsacji zależy od ich wieku. Dzięki temu naukowcom udało się obliczyć odległości między gwiazdami. Wszystko wyjaśniają w poniższym filmiku:

NA TEMAT:

Naukowcy odkryli również, że nasza galaktyka nie jest płaska, a lekko zakrzywiona. – To zakrzywienie mogło powstać wskutek oddziaływań z sąsiednimi galaktykami, z gazem międzygalaktycznym albo tak zwaną ciemną materią – wyjaśnia Przemek Mróz, członek zespołu OGLE z Obserwatorium Astronomicznego UW.

Niezwykła podróż na krańce Wszechświata [WIDEO]

RTV, AGD i elektronika w najniższych cenach. Skorzystaj z rabatów i zniżek na Avans kody rabatowe.

Polub nas na Facebooku!

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.